Follow Me

09 February 2012

Pegawai kerajaan wajib serah gaji kepada isteri


GORONTALO 8 Feb. – Pemerintah wilayah Gorontalo di bahagian utara Kepulauan Sulawesi bakal mewajibkan gaji suami yang berjawatan pegawai jabatan kerajaan dipindahkan sepenuhnya ke akaun isteri masing-masing pada setiap bulan. Dasar baru yang akan mula berkuat kuasa bulan depan diperkenalkan memandangkan kebanyakan isteri pegawai jabatan kerajaan tidak mengetahui jumlah gaji dan elaun yang diterima suami mereka.
Gabenor Gorontalo, Rusli Habibie berkata, pengenalan dasar itu kelak akan menjawab pertanyaan para isteri pegawai jabatan kerajaan yang sering mengeluh tidak mengetahui pendapatan suami mereka setiap bulan. Katanya, melalui dasar baru itu, gaji suami yang bertugas sebagai pegawai jabatan kerajaan akan dipindahkan ke akaun peribadi isteri mereka.

Tujuan pelaksanaan dasar itu juga jelas Rusli, memberi peluang kepada para isteri memainkan peranan seaktif mungkin untuk memaksimumkan pendapatan suami bagi memenuhi keperluan keluarga. Pada masa ini, pemerintah Gorontalo sedang mengemas kini data ribuan pegawainya yang sudah beristeri. Sebaik selesai tugas mengemas kini data itu, setiap hari pertama dalam bulan baru, gaji suami pegawai jabatan kerajaan akan dipindahkan ke akaun isteri masing-masing. Pengenalan dasar baru itu juga disifatkan sebagai satu tindakan positif oleh pegawai jabatan kerajaan yang sudah beristeri. Dasar itu dilihat akan membantu pengelolaan urusan rumah tangga yang lebih baik selain isteri dapat membantu menguruskan kewangan suami mereka dengan lebih cekap.

Sumber Daripada Utusan Malaysia

No comments: